Get Adobe Flash player
Music Artists I like
Yann Tiersen, Clint Mansel, Antonio Vivaldi, Rammstein, A Perfect Circle, Led Zeppelin, Gabriel Fauré, Erik Satie, John Williams, Fryderyk Franciszek Chopin, Sergej Prokofjev, Pyotr Ilyich Tchaikovsky, Deep Purple, Metallica, Moby, Draconian, David Bowie, Daft Punk, Massive Attack, Enya, Muse, Björk, Alice in Chains, The Prodigy, Nirvana, Red Hot Chili Peppers, Guns ‘N’ Roses, AC/DC, Megadeth, Tool, Mortal Love, Mor Ve Ötesi, Godsmack and others.
Sites I like
9gag

De Onzichtbare Jongen – Bernlef – recensie

de-onzichtbare-jongen-bernlefMax Veldman, de beste vriend van Wouter van Bakel, vond ik een bijzonder personage. Max is vergeleken met andere mensen een hoogbegaafde jongen. Hij is zeer intelligent en bijzonder in de ogen van anderen, ook al kijkt hij daar zelf anders tegenaan. Hij heeft veel aanleg voor vakken zoals wiskunde, natuurkunde en muziek en op school munt hij boven iedereen uit, zonder daarvoor moeite te moeten doen. Ingewikkelde berekeningen lost hij binnen een paar seconden in zijn hoofd op. Hij is anders en kijkt anders tegen dingen aan en wordt daarom gepest. Het liefst is hij met zijn eigen dingen bezig en probeert niet op te vallen. Hij houdt zich afzijdig van anderen en op die manier wil hij onzichtbaar worden, zoals een personage uit een boek dat hij heeft gelezen. Ook heeft hij een heel erg goed en nauwkeurig geheugen. Hij onthoudt de kleinste details zonder doel, het gaat gewoon vanzelf. Ik zie heel veel overeenkomsten tussen hem en mezelf als kind, alleen is hij een heel extreem geval. Zo was ik op de basisschool ook altijd de beste leerling uit de klas zonder er heel veel moeite voor te moeten doen en werd ik ook door anderen gepest. Er waren nog veel meer herkenbare gebeurtenissen in het boek. Hierdoor heb ik het boek met veel aandacht en plezier gelezen.

Wat Max eigenlijk de hele tijd probeert te doen, is om zijn omgeving te observeren en alles wat hij waarneemt met elkaar in verband te brengen en te ordenen op een overzichtelijke en precieze manier, zodat er een eenvoudig geheel ontstaat. Het enige probleem daarbij is de chaos in zijn hoofd, omdat hij zo veel informatie onthoudt en moeite heeft alles te verwerken. Hij probeert alle aspecten van het leven in kaart te brengen en te begrijpen. Op die manier is hij op zoek naar eenvoud en absolute controle over de “machinerie van het heelal”. Hij is ervan overtuigd dat niets toevallig gebeurt. Alles wordt bestuurd, alles heeft een oorzaak en als je alles tot in de kleinste details kent, dan heb je daar controle over. Daar streeft hij naar – alles weten wat er te weten valt.

Uiteindelijk komt hij in een toestand terecht, waarin hij alleen maar oog heeft voor zijn obsessie en niet meer voor wat er om hem heen gebeurt. Hij kan niet meer “normaal” functioneren en komt in een psychiatrische inrichting terecht. De diagnose: schizofrenie. Maar eigenlijk weten de artsen geen raad met hem en schrijven medicijnen voor. Hij wil ook met niemand behalve met Wouter praten.

Het boek laat zien hoe iemand gek kan worden als hij alles probeert te begrijpen. Zelfs iemand die zo intelligent is als Max, kan ons geen antwoord geven op de vragen die we hebben. Hoe meer we over het leven weten, des te duidelijker wordt hoeveel we nog niet weten en hoeveel er nog te ontdekken valt. Wij mensen zijn beperkt in het denken en moeten accepteren dat we machteloos staan tegenover het lot, de machinerie van het heelal. Wie dit niet kan accepteren, maakt het leven zichzelf erg moeilijk, leeft in waanhoop en raakt tijdens zijn zoektocht de weg kwijt in het niets, om vervolgens onzichtbaar te worden, zoals Max.

Aan de andere kant laat het boek ook zien dat je met doorzettingsvermogen en geloof in jezelf veel kunt bereiken. Zo komt Wouter er weer bovenop na een ziekte waardoor zijn benen verlamd waren geraakt. Het deel over hoe Wouter langzaam ziek wordt en geen idee heeft wat er aan de hand is, is iets wat ik uit mijn eigen leven heel erg herken. Ook wordt heel erg mooi omschreven hoe zijn kijk op de wereld verandert. Toen hij gezond was, leefde hij snel. Maar pas toen hij niet meer kon lopen, stond hij bij alles stil en werd hij gedwongen om een andere kant van de werkelijkheid te ontdekken.

Het boek is een psychologische roman en dat betekent dat de gevoelens en gedachtes van de hoofdpersonen belangrijker zijn dan de gebeurtenissen. Toch vond ik het boek erg boeiend. Als lezer word je gefascineerd door Max. Op een gegeven moment raakt Wouter Max uit het oog. Dan wordt Wouter ziek, wat ook spannend is, aangezien zijn toestand verslechtert maar de artsen geen oorzaak kunnen vinden. (iets wat ik uit mijn eigen leven herken) Ook vraag je je als lezer dan af waar Max op dat moment is. Het meest spannende moment is het ogenblik waarop de twee jongens elkaar terugzien. Max blijk psychisch gezien doorgedraaid te zijn. Zijn taal is nu ingewikkeld, moeilijk, onbegrijpelijk. Daar blijft hij bezig met zijn obsessie voor wind en probeert hij de windcirculatie in zijn kamer vast te leggen op papier. Op een stormachtige avond ontsnapt Max uit de inrichting en pleegt hij bewust of onbewust zelfmoord door de zee in te lopen. Dat is wat teleurstellend, maar wel realistisch.

De onzichtbare jongen vond ik een prettig leesbaar boek, geschreven in Bernlefs vlotte en eenvoudige stijl. Het vertelperspectief ligt bij Wouter. Maar elk hoofdstuk begint met een schuitgedrukte alinea, waarin er sprake is van een alleswetende verteller die Wouter van “bovenaf” toespreekt met “jij”. Het is niet Max, want als de verteller over Max en Wouter spreekt heeft hij het over “jullie”. Als ik dat lees dan moet ik denken aan een hogere macht die alles ziet. Het lijkt net alsof het perspectief bij deze ligt en dat past ook bij het boek. Ook heb ik deze manier van vertellen in geen ander boek gezien en wat dat betreft vind ik het origineel.

De wind is een aspect dat steeds opnieuw terugkeert in de roman. Wouter heeft de wind nodig om sneller te lopen en Max probeert een systeem te vinden in de wind, zoals hij in alles een systeem zoekt. Ook zijn snelheid en stilstand elementen die je steeds terug ziet komen. Dat heeft de schrijver naar mijn mening mooi gedaan.